zondag 19 september 2010

Mini-wijngaard STEENLAND

19 september 2010, mijlpaal in mini-wijngaard Steenland…

Jawel, naast wijnhandelaar ben ik ook (bijna) wijnproducent.


Achter mijn huis, in een verder onbruikbare driehoek, heb ik wat druivenstokken staan. De voorgeschiedenis kan je terugvinden op bythegrape.com. Onder ‘BTG Angels’ vindt je dan ergens mijn naam en zo kom je op een aantal collumns die ik heb mogen schrijven voor deze wijn-info-site en twee van die collums gaan over mijn mini-wijngaardje.

Dit gezegd zijnde, vraagt u zich wellicht af waarom 19/09/10 een mijlpaal zou zijn? En dat is nogal een lang, warrig verhaal… maar u heeft de tijd en ik wil het kwijt, dus hier gaan we.

Enerzijds heb ik enkele lokale planten staan zoals Leon Millot, Vroege van der Laarne en Boskoop Glorie. Anderzijds heb ik Chardonnay en Pinot Gris (Pinot Grigio voor de Italofiel), echte wijndruiven.


Met lokale planten bedoel ik soorten die in ons klimaat gedijen en vroeg hun vruchten dragen. Dus lang voor de Pinot als druif herkenbaar was had ik al, weliswaar kleine, mooie trosjes Leon en Boskoop hangen. En dat hadden de merels ook opgemerkt. De Leon was op korte tijd volledig afgegeten. De Boskoop bleef iets langer gespaard, blijkbaar was dat niet ten volle hun smaak, maar uiteindelijk moest die er ook aan geloven. Ondertussen waren de Pinot en de Chardonnay ook aan het groeien maar daar bleven de vogels af. De Chardonnay staat wat hoger geplant, dus dat zou de reden kunnen zijn, maar de Pinot hangt ook net boven de grond en werd toch ongemoeid gelaten.

De voorkeur van de vogels zit hem blijkbaar in de kleur. De Boskoop en de Leon zijn beiden blauwe druiven. De Chardonnay en de Pinot (in eerste instantie) zijn gele druiven. En toen de Pinot zich verder ontwikkelde en, zoals voorzien, blauw-grijs verkleurde, was de interesse ook gewekt van de vogels. De onderste druiven moeten er eerst aan geloven want die kunnen ze zonder veel acrobatie van op de grond afplukken.

Dus na wat opzoekwerk en overwegen wat de beste methode kan zijn heb ik cd’s tussen de ranken gehangen. Hopelijk is dat voldoende om de vogels nog een tweetal weken van de druiven te houden tot ze rijp zijn voor de pluk. Ondertussen heb ik ook de afgegeten en half verorberde trosjes verwijderd, in het vermoeden dat dit de dieven aantrekt.

En nu is het dus bang afwachten of de rest het overleeft tot eind september…

Maar daarmee weet u nog altijd niet wat die mijlpaal dan is…

Wel, van de halve trosjes heb ik de resterende druifjes geplet en het sap geproefd! En het is bangelijk lekker! Wordt het een lekkere wijn? Ik zou het niet weten, zelfs niet of het uiteindelijk drinkbaar zal zijn… Maar het sap uit de druiven is in ieder geval super. Veel zoet met een zuur randje. Veelbelovend.

Daarom dus…

Goede druiven alleen maken geen goede wijn, maar goede wijn zonder goede druiven kan in elk geval niet. Dus goed begonnen... enzovoort.
Nu nog twee weken de vingers kruisen!

mb

Geen opmerkingen:

Een reactie posten